Split test – må den bedste vinde

 

MailPlatform.dk har indbygget split-test funktionalitet. Split testen er en multiple variant testform, hvor du kan teste adskillige varianter.

Du er ikke begrænset i testen af dine nyhedsbreve til emnelinier eller overskrifter. Må den bedste vinde henleder opmærksomheden på en slags racerløb mellem de testede varianter af dit nyhedsbrev.

 

Hvorfor laver man en split test af sit nyhedsbrev
Som hovedregel skal man ALTID splitteste sine kampagner. Selv meget erfarne email marketing medarbejdere med flere tusinde mails i rygsækken, bliver overrasket over hvilket emne der performede bedst, hvilken overskrift i nyhedsbrev der gav flest klik og hvilken kombination af de to ting der fungerede bedst med de opstillede KPI’er.

“Jeg anbefaler altid vores kunder at splitteste minimum hver anden kampagne de sender, fortæller grundlægger Kim Østergaard”. Selv små ændringer i emnet og call-to-action budskaberne, dvs. tekst og knap-tekst ved links i mailen, kan have afgørende betydning for mailens succes. Forskellen kan være så meget som 50% større klikrate, og det helt uden at anvende meget mere end 5-10 minutter på alternative formuleringer.

Det tager 2 minutter at opsætte en split test.

Opsætningsmuligheder for selve split testen i MailPlatform.dk
Under området email kampagner vælger du menupunktet split test. Eller splittesten kan hurtigt skabes, ved at vælge et antal kampagner, under den normale visning af dine kampagner, og dernæst klikke på opret split test.

Som grafikken herunder viser, kan du vælge mellem automatisk eller manuel split test. Den automatiske ruller selv vinderen ud til den resterende del af databasen. Først vælges der hvilke kampagner split testen skal stå mellem, hvis det ikke er valgt i email kampagneområder. Dernæst vælges mellem manuel eller automatisk.

Procenterne for selve testen defineres. Afhængig af størrelsen på din base angiver du procenterne. Vi anbefaler altid minimum 1000 modtagere i hvert split. Det andet giver for stor usikkerhed i resultaterne – lidt ligesom meningsmålinger der også minimum udføres på 1-1100 personer.

Ved valgt automatisk udruldning vil MailPlatform.dk vælge vinderen af split testen, ud fra kriterierne flest der åbnede eller flest der klikkede. Systemet kan afgørende hvem der vandt efter minimum 2 timer – og maksimum mange dage. Vi anbefaler 2-4 timer som statistisk opsamlingsperiode – inden vinderen rulles ud til resten af databasen.

 


Hvordan skal jeg forstå resultaterne og blive bedre
Vi tilbyder personlig sparring og rådgivning i anvendelsen af split test – og vejledning i kompositionen af mailen. Herunder også en målrettet indsats for at skrive de bedste call-to-action teksten.

Denne service er både som en del af dit abonnement med gratis e-mail og telefonsupport, men også konsulent rådgivning for de mere krævende forløb. Ligesom vi også gerne formidler kontakt til en af vore mange design- og systempartnere.

Split test funktionalitet i MailPlatform.dk

Billedet viser nederst en del af oversigtsvisningen under split test kampagner. Oversigten viser hvilke kampagner der testes, her er det 2 kampagner, en A og en B version der testes. Øverst i grafikken vises selve opsætning af split testen. Der vælges manuel eller automatisk udruldning efter testudsendelsen til her 15% pr. mail. Og der angives en “lytte-periode” på minimum 2 timer og maksimum flere dage.

Prøv MailPlatform gratis i 30 dage

privacy Vi passer godt på dine oplysninger og deler dem ikke med andre.
Vi optager kun seriøse virksomheder, der ikke spammer, som kunder.