En dialog platform, er som ordet antyder, en software løsning til at skabe dialog mellem afsender og modtager. MailPlatform er også en dialog platform.

Det essentielle i en dialog er to-vejs kommunikation. Rigtig to-vejs kommunikation er svær at opnå på B2C området – det vil ganske enkelt være for tidskrævene og ROI umulig at opnå. Derfor handler det om, at stille værktøjer til rådighed, der lytter på modtagerens handlinger og skaber en læring og reaktion. Har din virksomhed B2B kunder, vil det oftest være muligt at behandle 20% manuelt, mens de berømte 80%, der alene står for 20% af omsætningen, vil kræve en automatiseret kontaktform. Dette dokument vil prøve at belyse mulighederne indenfor både B2C og B2B dialog.

 

Et eksempel på en intelligent læring

En virksomhed der sælger reservedele til biler, sender en kampagne målrettet mindre selvstændige værksteder.  Ud fra modtagernes adfærd opsamler MailPlatform viden. Man kan sige at modtagernes profil beriges ud fra deres direkte og indirekte adfærd. Den direkte er deres kliks og opdateringer – den indirekte er deres åbning og mønstre i deres adfærd som matcher mønstre i de øvrige modtageres direkte adfærd. Reservedels grossisten opnår dermed værdifuld viden, afgivet af modtagerne, blot som en del af deres normale håndtering af de tilsendte kampagner.

mailplatform-white-reference-650px-3

 

Reaktionen på læringen

Der er enormt mange muligheder for en reaktion. Det kan være en simpel, hvis modtageren har klikket her sender MailPlatform denne nye kampagne på enten mail eller SMS. Det kan også være mere sofistikeret, hvis modtageren har klikket samme sted, men har følgende interesser valgt på et eller flere valgfrie felter på sin profil, sendes en mere målrettet mail. Eller den målrettede mail er et produkt af dynamisk indhold i kombination med en mere general mail, hvor dynamikken ud fra modtagerens profil og adfærd sammensætter en mail.

dialogplatform

I forhold til B2B virksomheder, f.eks. vores føromtalte reserverdels grossist, kan reaktionen også være overførsel af viden til virksomhedens CRM eller ERP system. B2C vil det oftest være formålstjenesteligt at overføre information mellem MailPlatform og webshop løsningen eller andre salgssystemer.

 

Kampagner som en del af et flow

Et flow er en serie af handlinger, der oftest vil være automatiserede. Det kan være et flow der baserer sig på hvornår modtageren tilgik systemet. Det er i de fleste tilfælde et velkomstflow. Flows der tager udgangspunkt i tid for registrering i MailPlatform kaldes for autorespondere. En god tommerfingerregel er 2-3 velkomstmails i velkomstflowet. Vi har tidligere skrevet om velkomstflow og deres betydning for kontaktlistens værdi.

En autoresponder reagerer ud fra import eller tilmeldingstidspunktet. For B2B virksomheder kan et velkomstflow, lavet med autorespondere, kombineres med trigger mails, hvor triggeren “lytter” efter reaktion fra modtageren. Bestemte reaktioner kan være defineret som en adfærd der kræver et sælgerbesøg eller telefon opkald.

I forhold til dialogen er triggere (kaldes også for Trigger Mails) essentielle. I MailPlatform kan en trigger reagere på alle opdateringer i systemets database. Opdateringen kan både være et produkt af modtagerens aktive handling og deres adfærd. For reservedels grossisten kan bestemte bilmærke præferencer for modtageren f.eks. være genstand for reaktioner.

Trigger Mails kan overordnet set generere nye kontaktlister, segmentere modtagerne, starte nye kampagner, reagere cross-channel mæssigt med f.eks. udsendelse af en SMS i forlængelse af en ønsket reaktion på en email kampagne og mange lignende handlinger.

mailplatform-white-reference-650px-2

 

Dialogen lagt ud til modtagerne

Modtagerne af dit nyhedsbrev kan vedligeholde deres egen profil, dvs. de oplysninger der findes tilgængelige på modtagerens kontaktkort i MailPlatform.

Der er ingen begrænsninger i antal mulige oplysninger på en modtager. Med funktionen egne felter i systemet kan kunder selv oprette f.eks. interessefelter, demografiske felter og meget andet. Et eget felt kan f.eks. også være købsdato overført fra webshop og lignende, hvor en trigger skal reagere ved f.eks. 4 dage efter at sende en: “Vi håber du er glad for de modtagne varer” mail.

Det lægger op til dialog med modtagerne. Og i samme åndedrag kan vi spørge, om de vil deltage i en konkurrence, og samtidigt højne relevansen af de modtagne kampagner. Det kalder funktionen for opdatering af profil i MailPlatform, hvor du som kunde selv vælger hvilke felter der skal være tilgængelige for kundens redigering.

 

Sociale delinger og kommentarer

På alle udsendte kampagner finder der en tilsvarende www adresse, der kan anvendes til socialdeling af grundkampagnen. Vi har optimeret indholdet og formateringen til Google+, Facebook, Instagram og Pinterest.

Den sociale deling giver en unik mulighed for dialog med kunderne. Ved at inkludere formularer på egne sider hos f.eks. Facebook, kan dialogen taget med ind i MailPlatform, og dialogskabende modtagere kan rekruttere nye modtagere.

Prøv MailPlatform gratis i 30 dage

privacy Vi passer godt på dine oplysninger og deler dem ikke med andre.
Vi optager kun seriøse virksomheder, der ikke spammer, som kunder.

mailplatform-white-reference-650px