Dynamisk afsender

Det handler om at målrette budskabet til den enkelte modtager. Det kan funktionen Dynamisk afsender i MailPlatform. Dynamisk afsender kan indsætte emnet, preheader og navn direkte fra et feed eller et eget felt.

Den ultimative målretning er en håndskreven mail, til en person du kender godt. Der kunne du aldrig drømme om at være generaliserende - eller sende noget modtageren ikke interesserede sig for. Men det er desværre det de fleste gør, når de udsender nyhedsbreve.

"Vi hører jævnligt mange undskyldninger for manglende målretning, når vi taler med nye kunder", fortæller Kim Østergaard der er grundlægger af MailPlatform. Næsten altid er det en kombination af tid, viden og manglende muligheder systemmæssigt.

Dynamisk afsender fuldender den intelligente tilpasning af dine kampagner. Målretningen flytter helt op i emnet på nyhedsbrevet. Afsendernavnet, preheader og svar adressen kan også udfyldes automatisk og intelligent med External Content eller Custom Fields.

Målretningen hænger sammen med kampagnen eller modtageren

Det lyder måske lidt dobbelt, men Dynamisk afsender har flere lag. Anvendes funktionen med External Content, kan indholdet være fra indholdet i feedet, udsat for et filter der udvælger indhold ud fra dataene i netop feedet.

Eller dataene kan udvælges med udgangspunkt i den enkelte modtager, hvor en værdi på modtageren kalder et specifikt feed. Endelig kan målretningen ske ud fra indholdet i et eget felt, Custom Fields, og dermed anvende data på hver enkelt modtager.

Eksempel fra Dynamisk afsender i MailPlatform

Ved at sætte et flueben under afsendelse, fremkommer en række ekstra felter til Dynamisk afsender. Her kan indhold fra External Content (feeds) og Custom Fields (egne felter) vælges. Det er ikke nødvendigt at definere dynamiske afsender værdier i alle felter.


Prøv MailPlatform gratis - og få succes med dine nyhedsbreve

Du tilmelder dig på 10 sekunder - uden brug af kreditkort - skriv trygt din email i feltet herunder

Blandt kunderne, der anvender MailPlatform til at forbedre deres kommunikation, er Applus, Bauhaus, Billetlugen, CBS,  EGMONT, Gallup, Jensens Bøfhus, Kop & Kande, LEGO, Leo Pharma, Lions, Merck, Mr., Sampension, UNICEF og Ældresagen.

Prøveperioden er gratis, helt uforpligtende og udløber automatisk, hvis du ikke ønsker at fortsætte. Vi har abonnementer fra 69 kr. pr. måned

Et eksempel med egne felter og Dynamisk afsender

Egne felter kalder vi også for Custom Fields i MailPlatform. Faktisk er flere egne felter standard på alle kontaktlister. Men du kan som kunde tilføje alle de felter, din virksomhed har behov for - helt uden nogen ekstra betaling. Det er standard i alle abonnementer.

Et eget felt kan indeholde mange forskellige datatyper. Det kan du læse mere om på siden for Custom Fields.

Lad os i dette eksempel anvende et tænkt felt, der hedder "Sidste købte vare". Feltet overføres fra en integration med webshoppen. Tænk hvilken effekt det har på modtageren, at vedkommende modtager en mail, der har emnet for varenavnet - og samtidigt indeholder et billede og tekst med varen. Den mail vil med garanti blive åbnet. Sammensættes den kommunikativt rigtigt, kan mail tjene som opfølgning og enestående målrettet opfølgning på et tidligere køb - og samtidigt tjene som opsalg af produkter fra samme- eller en komplementær kategori.

Findes der ingen værdi i det pågældende felt, for den enkelte modtager, kan der defineres en default værdi. Default værdien defineres som en IF THEN ELSE variabel.

Default værdier som IF THEN ELSE med Custom Fields

Det er vigtigt at kunne tiltale sine modtagere pænt og ordentligt. Derfor nytter det ikke noget, at der står en blank værdi i feks emnefeltet, hvis det anvendte felt er blank for en bestemt modtager.

MailPlatform løser den opgave med et sæt intuitive IF THEN ELSE kommandoer.

Det er kommandoer der vil virke bekendte for udviklere. Her har vi gjort dem til noget marketingmedarbejderne kan arbejde med i det daglige. Lad os tage et jordnært eksempel.

IF feltet First Name er blank THEN skriv "kunde". Eller kortet til computersprog IF %%First Name%% IS BLANK THEN kunde.

Der er mange muligheder med at kombinere Custom Fields med IF THEN ELSE. Dette er beskrevet nærmere på detaljesiden om netop IF THEN ELSE.


Eksempel på kampagne med Dynamic Sender

Ovenstående er et eksempel på en kampagne, der sendes til mange forskellige B2B kunder, som alle har valgt en specifik el-installatør.

MailPlatform læser installatørens navn i et feed fra SAP, gør det til afsendernavnet, og reply-email adressen indsættes ligeledes fra feedet.


External Content og Dynamic Sender

External Content er feeds fra Facebook, Instagram, XML eller RSS der læses automatisk ind i MailPlatform. Indholdet designes i MailPlatform og kan placeres i kampagner, automatiske flows, webform og alle øvrige former for output.

External Content virker dog ikke i SMS kampagner.

Ved at kombinere Dynamic Sender, dynamisk afsender, med External Content kan der ske en dybere målretning af kampagnerne. Det kan være for at automatisere udsendelserne, ved at bruge Repeat Sending, men sikre at f.eks. emnet altid er opdateret automatisk, at External Content tilvælges sammen med Dynamic Sender. Men det kan også være i den mere sofistikerede variant, hvor External Content anvendes med variabler sammen med Dynamic Sender.

Dynamic Sender og External Content med variabler

MailPlatform har en særlig funktion indbygget i External Content. Funktionen kan ændre det feed der hentes, f.eks. et produktfeed fra en webshop, afhængig af indholdet af et Custom Fields på en specifik modtager. Den funktion gør en kæmpe stor forskel for målretningen af kampagner.

Ved at trække variablerne ud i Dynamic Sender, kan alle mails i en udsendelse, i princippet komme til at syne helt unikke overfor de modtagne mailservere. Det har stor betydning for opfattelsen af afsenderens engagement hos modtagerne. I Gmail optræder afsendere med et særligt godt renomme ofte med betegnelsen Vigtigt, fordi meddelelsen var sent direkte til dig. Ved at anvende variabler med dynamisk afsender, vil du afgjort forbedre dine muligheder for at opnå relevans som en håndskreven mail.

Som nævnt tidligere er det muligt at variere emnet, preheader, afsendernavnet og reply mailadressen. Det er endog muligt at hente forskellige feeds ind i samme afsendelse. For at få effekten af variable feeds, skal modtagerne naturligvis have værdier for de enkelte variabler, samt være tilknyttet den korrekte kontaktliste ved udsendelse.