Statistik er vejen til bedre indtjening for bl.a. rejsebranchen

Funktionen vis i browser er vigtig at have øverst i alle mailudsendelser. Men det er de færreste der tænker på den statistiske betydning af funktionen. I dette whitepaper ser vi på hvordan rejsebranchen får 4-5 gange mere ud af sine mails.

Langt de fleste kender det lille diskrete, men alligevel prominent placerede link øverst i de nyhedsbreve de modtager. Formålet er at lave en virkningsfuld “call to action” der bringer modtageren tættere på dine KPI’er der ligger bag enhver marketing aktivitet – eller som bør ligge bag enhver marketing aktivitet.

Linket ”Vis i browser” eller ”Kan du ikke se billederne – læs mailen her” eller … teksten har mange forskellige udformninger. Fælles for de forskellige udformninger er, at der gemmer sig en systemfunktion bag ved linket. En funktion i dit email marketing program, der automatisk linker til en dynamisk online version af netop den mail, uanset mængden af segmenteret eller individ tilpasset indhold, den pågældende udsendelse indeholder.

Mange Content Management Systemer, de såkaldte CMS løsninger, rummer ikke denne funktionalitet, men linker i bedste fald til en standard hjemmeside, der viser en web-udgave af den udsendte kampagne. Oftest uden den nødvendige sporbarhed, der er værdifuld i den videre behandling af modtagerne på din mailingliste.

 

Statistik er viden og penge i kassen

Et email marketing program som MarketingPlatform, eller andre seriøse udbyderes løsning, opsamler viden om modtagerne. Viden der kan anvendes til at berige modtagernes profil, kan anvendes til bedre at segmentere næste udsendelse, kan danne grundlag for helt nye mailinglister eller noget helt femte – måske en kombination af de nævnte muligheder.

”En segmenteret mail rummer ubegrænsede muligheder, men vigtigst af alt konverterer den 4-10 gange bedre end en alle-skal-have-det-samme-budskab mail”, fortæller Kim Østergaard der har arbejdet med email marketing siden 1998. Han er også grundlægger af MarketingPlatform der hjælper kunder som BlockBuster, BoConcept, Kop & Kande og TravelMarket med udsendelsen af deres nyhedsbreve.

 

Sådan kan rejsebranchen konvertere 4-5 gange bedre

Lad mig give et konkret eksempel fortsætter han. En virksomhed der sælger rejser vil gerne geografien på deres modtagere, men det vil være for langsomligt at spørge hele databasen. Det vil tage for lang tid inden der er kritisk masse i antallet af respondenter. Men virksomhedens nyhedsbrev har en åbningsrate på ca. 40%, hvorfor en geografisk profilering alene på grund af deres aktive handling, at de har åbnet det tilsendte nyhedsbrev, vil være en væsentlig hurtigere metode. Metoden rummer også usikkerheder, men til denne anvendelse vil værdien være meget høj.

Der er forskel på hvad folk på Amager og i Sydjylland køber af rejsedestinationer. Ved at anvende åbningsdataene fra det første nyhedsbrev, vil den næste mail fra rejsearrangøren kunne indeholde f.eks. 3 forskellige top-blokke af indhold. Indhold der vil versioneres efter modtagerens geografiske placering.

Erfaringsmæssigt vil en sådan mail konvertere 4-5 gange bedre end den foregående mail, hvor alle danske modtagere fik samme budskab, perspektiverer Kim Østergaard.