Sådan undgår du din email ender som SPAM

Alle seriøse afsendere undgår som udgangspunkt af ende i SPAM, men der er mange faldgruber du som virksomhed skal undgå

Først og fremmest skal du som seriøs afsender undgå inaktive modtagere på dine lister. En inaktiv modtager, dvs. en person der ikke åbner dine nyhedsbreve er potentielt et dårligt kort at samle på. Ikke alene spilder du fokus på disse modtagere, men værre er, at de ødelægger din leveringsevne til de modtagere, der gerne vil have dine email marketing beskeder.

Dernæst skal indholdet i din mail naturligvis være i orden. Indholdet skal være en kombination af billeder, grafiske elementer og rigtig tekst. Mails der optræder 100% grafiske, dvs. ofte med et stort billede, vil ikke have samme mulighed for at blive leveret til modtagerens indbakke. Ligesom mailen generelt ikke vil have effekt. Læs om korrekt opbygning af skabelon til email marketing i en tidligere artikel.

 

God liste hygiejne er essentielt

Mange virksomheder fastholder størrelsen på deres email marketing liste. Det vil sige, har man opnået 100.000 modtagere, vil man for alt i verden ikke reducere listen i omfang. Det er en forkert indstilling, og direkte skadeligt, i forhold til at opnå den bedst tænkelige leveringssikkerhed.

Du bør i stedet for søge at engagere og involvere dine modtagere (det engelske ord ‘engage’ er mere dækkende), f.eks. ved at lave spørgeskema undersøgelser og hente flere oplysninger om den enkelte – til brug for endnu bedre segmentering.

En mindre, men langt mere aktiv liste, vil give dig pluspoint hos f.eks. Hotmail, Gmail, Yahoo og de andre store tjenester. Tjenester der for langt de fleste b2c virksomheder står for 70% af deres lister.

Mange rigtige email marketing værktøjer kan nemt og hurtigt skabe segmenter på baggrund af aktivitet i forhold til de udsendte mails. ”Hos MarketingPlatform arbejder vi med dynamiske segmenter, som kunderne selv kan etablere på få minutter”, fortæller grundlægger Kim Østergaard.

 

Vælg en udbyder med andre seriøse kunder

En email marketing udbyder er ikke bedre end sine kunder. Det lyder måske lidt som en kliche, men ikke desto mindre er afsenderrenomme lidt som en spotkurs i valutahandler. Det kan gå op og ned på daglig basis, men over en periode bliver man som virksomhed (og email marketing virksomhed) belønnet for sin seriøsitet. Og email marketing virksomhedens seriøsitet afhænger i stor grad af hvilke kunder de servicerer.

”Er kunderne ikke seriøse og har god list hygiejne, og email marketing virksomheden de rigtige værktøjer til at understøtte udsendelsen og kundernes modtager databaser, vil det have negativ indvirkning på hvor mange kunder der modtager dine nyhedsbreve”, konkluderer Kim Østergaard fra email marketing virksomheden MarketingPlatform.dk.

Faktuelt kan man dele leveringsevnen op i 3 nogenlunde lige store enheder: Afsenderrenomme, mailens indhold og email marketing virksomhedens værktøjer.

”Gennem vores rådgivningsvirksomhed, Loyalitet.com, hvor vi rådgiver kunder som Bon á Parte, BoConcept, BabySam og Kop & Kande, har vi oplevet forskellen på de mange forskellige løsninger, og set værdien af den rigtige mail med det rigtige budskab, udsendt på det rigtige tidspunkt med den rigtige løsning”, slutter Kim Østergaard, der også er grundlægger af Loyalitet.com.

 Læs også vores artikel Hvad er spam?