Nye analyser hos danske MailPlatform viser, at en kombination af e-mail-kampagner og SMS-kampagner, giver op til 33% mere udbytte af den samme kundebase

Frekvens, relevans og kanal er de 3 kendte begreber, der skal sammensættes i fremtidens markedsføringsstrategier. “Vi har analyseret data fra over 100 danske virksomheder, og ser en klar positiv reaktion ved anvendelsen af de 3 begreber i forening,” fortæller Kim Østergaard, der har grundlagt MailPlatform, og selv har 16 års erfaring som online købmand.

Frekvensen er noget man aftaler
Nogle firmaer sender flere mails dagligt til sine modtagere. Det er der ikke noget galt med, så længe det er indeholdt i “kontrakten” med modtagerne når de tilmelder sig.

Dagens forbruger læser e-mails på mange enheder. Dermed er tolerancen for accept af en højere frekvens øget. Men har du noget nyt på hjertet, der retfærdiggør den højere frekvens?

Hvis din frekvens overstiger 2 ugentlige mails stiger behovet for relevans eksponentielt. Dine modtagere vil have noget igen for den tid de investerer i din virksomhed. Ellers vil du gradvist opleve et markant fald i åbnings- og klikraterne. Det vil dermed gå ud over dit salg fra nyhedsbrevet.

Fasthold interessen med relevante kampagner
“Prøv at forestil dig, at du har en forretning der sælger bøger. Bøger er ofte opdelt i genrer og derudover forfatterskaber. Personer der interesserer sig for faglitteratur, læser ikke nødvendigvis skønlitterære bøger – og omvendt,” fortæller Kim Østergaard.

Og det store dilemma er endvidere, at det folk fortæller de interesserer sig for, ikke nødvendigvis er identisk med deres handlinger.

Derfor har MailPlatform skabt berigede links, der opsamler modtagernes interesser, alene ved at modtageren klikker på et link i det tilsendte nyhedsbrev.

“Viden om kunderne og de potentielle kunder er en formue værd, og anvendt korrekt mangedobler det værdien af relationen med modtageren,” fortsætter Kim Østergaard. Kombineres den opsamlede viden med kommunikation gennem flere kanaler, forbedres udbyttet med helt op til 33%.

På arbejde, hjemme, i butik og shopper på nettet
En almindelig forbruger antager mange skikkelser i løbet af en dag, endnu flere i løbet af en uge, en måned og et år. Det samme skal naturligvis den kommunikation vi som erhvervsdrivende sender.

Kommunikationen skal være relevant, og skifte kanal afhængig af tidspunkt og formål.

Det er altid lettere at forstå sammenhænge med et eksempel. Lad os sætte scenen for familien Andersen, der tæller mor, far og to børn.

Moderen er en moderne kvinde med en travl hverdag. Hun forbruger medier gennem en række forskellige enheder dagen lang. Computeren på arbejdet og fra hjemmekontoret, som er hendes primære arbejdsredskab. Det samme gør sig gældende for faderen i familien. Fælles er også, at deres smartphone følger dem dagen lang. Forældrene krydrer dagen med et moderat tv forbrug.

Børnene på 12 og 9 år bruger flittigt deres skole iPad til mail og andre Apps, mens deres smartphone fylder resten af medieforbruget sammen med en smule tv.
Samlet set giver det en meget fragmenteret anvendelse af medier og enheder. En virkelighed der kalder på nye løsninger, hvor kombinationen af push og pull giver en markant øget effektivitet.

Tilbage til eksemplet med familien og forældrene.

Der er torsdag og moderen modtager en e-mail-kampagne fra hendes yndlingsbutik. De har opsat en Trigge, der er en slags robot som lytter på adfærden og udfører en eller flere reaktioner. En af reaktionerne kunne være en SMS til alle modtagere af e-mail-kampagnen, der ikke åbner deres e-mail. Men SMS beskeden skal først sendes lørdag mellem kl 9 og 11, hvor sandsynligheden for at modtagere vil være i en fysisk butik er størst.

“Vi leverer hver måned flere hundrede millioner nyhedsbreve for vore kunder,” fortsætter Kim Østergaard. “Af dem er omkring en halv million kombinerede kampagner, hvor e-mail og SMS bærer samme budskab, og for det meste med SMS beskeden som en opfølgning på e-mail-kampagnen.”

Kampagnen kunne også eksekveres omvendt. SMS beskeden kunne “varme op” for en e-mail-kampagne. Kommunikativt er det klogt at følge op på en handling – og versionere budskabet. Måske endda belønne dem der reagerede på SMS beskeden. “Få vores særlige adventstilbud. Vil du have link1 eller link2?” – hvor link naturligvis er de valgmuligheder der matcher din virksomheds produkter.

Video fra Webinar, der fortæller om den nye SMS funktionalitet i MailPlatform

Analyse af effekten ved kombinerede kampagner
MailPlatform har analyseret effekten sammen med deres kunder, og fundet frem til en øget effekt af det kombinerede marketingmiks på ca. 25-35%. Effekten er dels målt som den øgede online trafik, netop disse kampagner skaber, men også i forhold til det afledte offline og online salg.

Blandt SMS kunderne hos virksomheden er så forskellige brancher som restauranter, tøjbutikker, undertøjsbutikker, analysevirksomheder og netbutikker i al almindelighed.

Målingerne er naturligvis behæftet med en fejlmargin, men fakta fra statistikkerne viser en klar øgning af reaktionen hos modtagerne, når kanalerne kombineres.

“Det har været kendt i årevis, at markedsfører virksomheder gennem flere kanaler samtidigt, vil effekten blive højere – også renset det ekstra medietryk. Brands har kombineret trykte medier med tv, online og f.eks. outdoor gennem årtier,” konkluderer Kim Østergaard fra MailPlatform.