Danske MailPlatform sendte i 2015 over 1 milliard nyhedsbreve til danske mailadresser. Og tendensen var meget klar. 10% flere åbnede på mobilen ved årets afslutning. Men flere åbner den samme mail på både mobilen og computeren. Et kæmpe potentiale.

“Vi har analyseret over 1 milliard nyhedsbreve til danske modtagere”, fortæller grundlægger af MailPlatform Kim Østergaard. Der tegner sig et klart billede, som alle afsendere af nyhedsbreve skal være opmærksomme på.

Se video podcast med grundlægger Kim Østergaard, der perspektiverer denne artikel

Mobilen dominerer blandt de unge – og iPhones til forretning

Der er kæmpe stor forskel på de forskellige brancher. Hvor modtagerne afgør, hvordan og hvornår mails bliver åbnet. Som forventeligt er brancher målrettet forbrugere, dem med de højeste mobile åbningsrater. Og igen kan den gruppe opdeles i alderstrin, hvor nyhedsbreve målrettet bedstemødre generationen stadig åbnes mest på computeren. Mens nyhedsbreve til personer under 25 stort set alene åbnes på en smartphone.

Det er også interesant at se, hvordan iPhone dominerer forretningssegmentet, og Android sidder tungt på åbningerne for gode tilbud. Der findes næsten ingen Android åbninger på nyhedsbreve, der er målrettet B2B. Faktisk tegner iPhone med iOS sig for op mod 80% af trafikken på erhvervsrelaterede nyhedsbreve. Et tal MailPlatform ikke havde forventet ville være så højt.

4 år har ændret billedet fra computer til mobil og tablet

Fire år fra 2011 til udgangen af 2015, har fuldstændigt ændret på, hvilken enhed danskerne læser emails. Under 10% åbnede en mail på en mobil enhed dengang. Og det er kun fire år siden – i email termer er det som før industrialiseringen. “Udover ændrede vaner, stiller det helt andre krav til de skabeloner firmaerne bruger, når nyhedsbreve bliver designet og udarbejdet”, fortæller Kim Østergaard.

Nyhedsbrevene skal tilpasse sig mobilens mindre skærm. De skal være såkaldt responsive, hvilket i mail fagsprog betyder at udnytte skærmens bredde, at skalere billederne op til fuld bredde – og opdele linier med mere end 1 spalte over flere linier.

64% åbnede deres mail på en mobil enhed ved udgangen af 2015

Ved udgangen af 2015 åbnede 64% af alle danskere deres mails på en mobil enhed. Hovedparten åbner mails på en smartphone, men også tablet står for en signifikant del.

Generelt står tablets for halvdelen af smartphone aktiviteten. Resten står computerne for. Procenterne varierer som nævnt, afhængig af branche og målgruppe.

10% flere åbnede på mobilen i 2015 end i 2014

Der har været en vækst på godt 10% det seneste år, hvor mobile åbninger af nyhedsbreve, har vundet terræn til fordel for åbninger på computere.

Samtidigt åbner 24% et modtaget nyhedsbrev mere end 1 gang. Og flere fra forskellige enheder. Det giver interessante mulighed, for at målrette indholdet afhængig af enheden. En fordel meget få virksomheder i dag udnytter optimalt.

“Jeg tror vi ser en lille stagnation i udviklingen de kommende år. Fremover vil ændringerne følge den naturlige befolkningsudvikling – kort sat der forsvinder ældre computerbrugere i den ene ende; og der kommer unge mobile brugere ind i den anden”, konkluderer Kim Østergaard. Han bygger teorien på helt friske data fra 2016, der kun viser en ringe stigning.