Du vil komme til at tjene mange flere penge. Rod og dårlige data ødelægger din forretning. Læs hvorfor 30% kan være dobbelt så meget værd som 100%.

 

“Der er 2 typer farlige kunder, når man er email marketing virksomhed”, fortæller Kim Østergaard der har grundlagt MailPlatform. “Dem der bevidst forsøger at snyde – og så de uvidende med deres opdrag indenfor offline kommunikation”.

E-mail spam filter MailPlatform

De sidste, marketingcheferne, er iflg Kim Østergaard de farligste. “Vi kan ikke se det på dem – de repræsenterer en pæn virksomhed”, uddyber han. Dem der bevidst forsøger at snyde er lettere at spotte – de ved oftest meget om udsendelse af nyhedsbreve, og er kendt som dårlige afsendere af de modtagne mailservere.

 

Den pæne marketingchef med de dårlige data

Han kan være både en mand og en kvinde. Oftest arbejder vedkommende i en større virksomhed. Virksomheden har opsamlet modtagere til deres nyhedsbrev over en længere periode. Måske er marketingchefen under pres for at inkludere købende kunder i listen. Ingen ved rigtigt hvordan og hvornår de første data blev opsamlet. Har virksomheden sendt ud til modtagerne, er det sket fra deres CRM eller CMS løsning, som typisk ikke lytter til responsen fra dårlige adresser.

Ovenstående meget komprimerede scenarie udspiller sig desværre ofte. Ikke af ond vilje, men med bund i uvidenhed, kommer større danske virksomheder i værste fald til juridisk at “spamme” deres modtagere. Med sikkerhed kommer de til at sende ud på meget dårlige data. Data der vil indeholde en mængde ugyldige adresser, nogle af dem så gamle de er taget i brug igen af helt andre personer. Andre er blevet til fælder; de såkaldte recycled spam-traps.

 

Hvordan ødelægger en spam-trap forretningen

En spam-trap udgør en stor fare for afsenderen, men også for det system afsenderen benytter og de IP-adresser der sendes ud på. Fælden er lagt ud af mailudbyderne, for at sortere seriøse afsendere fra de useriøse. Det er et effektivt våben i bekæmpelsen af spam.

Der findes overordnet set to typer af spam-traps, de konstruerede, der kaldes for pristine, og de genbrugte tidligere aktive adresser. De kaldes to engelsk for recycled traps. De værste traps at ramme er de konstruerede. Dem placerer mailudbyderne, f.eks Gmail, Hotmail, Yahoo, TDC og lignende, på “tomme” websider, og venter på nogle høster dem med en robot. Men de kan også ende på en ellers seriøs liste, hvis virksomheden ikke bekræfter sine modtagere, gennem en simpel fejlindtastning fra en potentiel kunde, eller en bevidst indtastning fra en ondsindet person.

Konsekvensen ved at have en spam-trap på sin liste over nyhedsbrevsmodtagere, kan være at i titusindevis af gode mails ender i spam-folderen. Og en eneste dårlig adresse er nok.

“Hvis en virksomhed f.eks. har 25.000 modtagere på deres liste – og 5.000 af disse er Gmail adresser, og bare en enkelt adresse er en spam-traps hos Gmail, kan det betyde at alle 5.000 Gmail modtagere skal kigge langt i indbakken efter mailen. Mailudbyderne kan finde på, at flytte mails, der ellers først var leveret til indbakken, ned i spam-folderen, hvis bare man som afsender rammer en enkelt sølle spam-trap”, udbyder Kim Østergaard.

 

En plan for at rydde op

Oprydning. Det lyder som et hult kor fra barndommen, som noget der fylder nok i det voksne liv. Desværre er der ingen vej udenom indenfor email marketing. Dårlige lister giver dårlige resultater.

En løbende oprydning, ved at anvende et professionelt system, der konstant fjerner dårlige adresser, kan holde fælderne fra døren.

Den dårlige liste bør enten helt skrottes eller anvendes nogle gange, og de aktive modtagere på listen gemmes – resten skal blot slettes.

“Vi har hjulpet mange virksomheder tilbage på sporet, fra værdiløse lister med en pseudo oplevet værdi, til gode modtagere der skaber aktivitet og salg”, konkluderer Kim Østergaard. Uden at nævne konkrete navne på virksomheder, vil han gerne uddybe at det ikke er unormalt at fjerne 60-70% af en virksomheds maildatabase, hvis blot den har nogle år på bagen.

Efter en grundig oprydning er det ikke unormalt, at en kunde som sidder tilbage med 30-40% af den oprindelige liste, vil lave dobbelt så megen forretning på den kraftigt beskårne liste. Det viser med al tydelighed, hvor essentiel god listhygiejne er for marketingchefer og deres medarbejdere.