MailPlatform er meget mere end et system til udsendelse af nyhedsbreve. Det er en komplet marketing automation maskine, der lader din virksomhed indgå i en-til-en relationer med dine modtagere og kunder. 

 

Det handler dybest set om tre aspekter, der bliver til en virkelig dialog, når de rigtige systemmæssige forudsætninger er tilstede.

 

– Det første aspekt

En gammelt ordsprog siger vi har fået to ører og en mund. Det betyder med andre ord vi skal lytte dobbelt så meget som vi taler. Overset til marketingsprog, betyder det vi skal opsamle data og analysere før vi selv kommunikerer.

 

– Det andet aspekt

Vi kommunikerer med rigtige mennesker. Mennesker som du og jeg, der har virkelige liv med arbejde, venner, familie og interesser. Det glemmer man ofte i en verden, hvor statistik og hårde facts dominerer.

 

– Det tredje aspekt

Alt hvad der kan opsamles af information kan kommunikeres med de rigtige værktøjer. Men det betyder omvendt ikke at alt, der kan opsamles, skal kommunikeres til din målgruppe. Paradokset om du vil, vi kalder det for det menneskelige aspekt, betyder at automatiserede regler skal have en nødvendig dybde, for at opnå et rationale, men ikke være i flere niveauer end kommunikationen bevarer det menneskelige ansigt og rationalet bevares i anvendelsen.

 

Dialogen starter før din kommende modtager tilmelder sig

Det lyder måske lidt nørdet, når vi påstår at dialogen kan starte før der er tale om et kendt forhold. MailPlatform har en fuld webtracker, der lærer af modtagernes adfærd på din side, endog før de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.

Dermed kan din Marketing Automation indsats begynde helt ude i søgemaskinen, lige i det øjeblik den besøgende lander på din hjemmeside eller webshop. Det har afgørende betydning for konkurrencefordelen, at kunne lave en tidlig opsamling af interesser. På den måde kan nyhedsbrevene senere i forløbet tilpasses unikt til den enkelte modtager.

MailPlatform har med sin Profile Update funktion og WebLink med fuld webtracker (lanceres marts 2014) mulighed for automatisk at berige modtagerne ud fra deres klik adfærd i nyhedsbrevet eller browse adfærd på website eller webshop.

 

Kendte modtagere giver nye dimensioner til email marketing

Lag på lag effekten, hvor profilen på en modtager populært sagt bygges op lag på lag, tilføjer gradvist mere information i takt med at modtageren foretager forskellige handlinger.

Handlingerne kan være at åbne tilsendte nyhedsbreve, at klikke på links, at opdatere en profil, gennem handlinger at berige profilen eller meget andet. Gradvist vil MailPlatform lære af modtagerens handlinger, geografi og adfærd. Viden der kan omsættes til reaktioner, enten som nye automatiserede kampagner, kampagner med Relevant- og Dynamic Content eller i form af data output til business intelligens systemer og lignende.

Et nærværende eksempel kunne være mulighederne for geografisk profilering. Med det samme en modtager tilmelder sig virksomhedens nyhedsbrev, registreres personens geografiske fingeraftryk i form af IP-adressen. “Internetudbyderen fortæller med IP-adressen hvor modtageren befinder sig, og med mere end 53.000 klynger af adresser, alene for Danmark, kan vi ret præcist sætte region og by på modtageren”, fortæller Kim Østergaard der er grundlægger af MailPlatform.

For virksomheder der er afhængige af geografi, det kunne være en butikskæde, et dealsite med lokale deals eller andre regionalt- eller lokalt forankrede virksomheder, udgør det en stor værdi. Straks efter tilmelding kan f.eks et velkomstflow tilpasses geografisk til modtageren – helt uden vedkommende har foretaget nogen form for berigelse af sin profil.

Segmenterede udsendelser på geografi, forudsat det har relevans for modtageren, konverterer helt op til 43 gange bedre end masseudsendelser.

 

Intelligente nyhedsbreve og marketing automation

Den løbende læring fra modtagernes handlinger, kan omsættes til individuelle nyhedsbreve, der tilmed kan automatiseres som marketing automation mails.

En hverdags situation fra det virkelige liv 

En kunde der sælger isenkram produkter anvender MailPlatform. De kunne med fordel profilere deres kunder automatisk efter geografi, for dernæst at lære løbende af modtagernes klik-adfærd i de tilsendte nyhedsbreve. Den viden kan omsættes til individuelle nyhedsbreve med Relevant Content.

I praksis skal der ikke gøres ret meget. Først opsættes der en tilmeldingsformular på hjemmesiden, måske i kombination med tilmeldinger fra købsflowet. Så snart modtageren tilmelder sig, læser MailPlatform geografien og sender en autoresponder afsted, hvor de geografiske data foreslår en lokal butik. Er modtageren enig, behøver hun ikke at foretage sig noget. Med det samme hun klikker på et af produkterne i den automatiske mail, begynder systemet at registrere interesser i kombination med et datostempel. Næste gang der registreres et klik, opsamles der mere information. Det er denne information der kan bygge individuelle mails.

“Vi prøver at gøre de svære discipliner simple, det at kunne målrette og automatisere marketing flows, kombinere dem med det kommercielle og omsætte det til mere forretning”, konkluderer Kim Østergaard fra MailPlatform.