Hvorfor bygge en mail der ligner SPAM

Dit nyhedsbrev bliver bedømt på indholdet. Ikke alene hvor pænt og korrekt det er, men også selve kompositionen og vægtningen mellem billeder, overskrifter, tekst og links.

duck-mailplatform

Et ordsprog siger, at ligner det en and – ja så er det nok en and. Sådan er det også med nyhedsbreve. Ligner det en SPAM mail – ja så er der noget om snakken. Desværre opbygger alt for mange virksomheder deres kampagner, så de ligner noget en spammer kunne have opbygget.

Forskellen på mennesker og SPAM filtre

Et menneske, modtageren af din kampagne, de ser alt det synlige i dit nyhedsbrev. De forholder sig til emnet, vurderer afsendernavnet, ser på overskrifter og billeder. Vurderer om det er interessant nok, til at tage tid fra dem.

Et SPAM filter kigger også på alt det usynlige. Alt det tekniske skal være opsat korrekt. Anvender din virksomhed en anerkendt teknisk leverandør, som feks MarketingPlatform, vil der være styr på den del. Det tekniske skal give fuld synlighed og sporbarhed i forhold til afsenderen. Noget spammerne forsøger at dække over. De gør en masse tekniske krumspring, for at mindske sporbarheden – tilbage til den egentlige afsender.

Blandt de elementære ting, der teknisk skal være på plads er SPF, DKIM og eventuelt DMARC på DNS niveau. Det er tekststrenge din udbyder kan hjælpe med. Teknikaliteter der alle bidrager til sporbarheden.

SPAM filtrene kigger også på kvaliteten af modtagerne. Hvor mange døde og inaktive adresser der rammes. Men derom kan du læse i en række af artikler om leveringssikkerhed.

Indholdet skal ligne en rigtig mail

Forskellen på en rigtig mail og et nyhedsbrev, er ofte mængden af tekst og målrettet indhold. Så nemt og samtidigt svært er det. Skab målrettede nyhedsbreve, der har et højt indhold af tekst versus billeder. Og send kun mail til gode modtagere.

En god modtager er en aktiv af slagsen. MarketingPlatform har indbygget en robot, som vi kalder for MailRating. MailRating optimerer leveringen til de bedste adresser, og fjerner de inaktive modtagere der aldrig reagerer. På den måde holdes engagement højt (det engelske ord).

Selve indholdet skal have mere end 500 karakterer. Det er en god tommelfingerregel, der sikrer en fornuftigt mængde tekst. Kompositionen skal også ligne en håndskreven mail så meget som muligt. Start altid med tekst, gerne flankeret af et relevant billede.

Flere SPAM filtre er allergiske overfor billedenavne, der er kopieret direkte fra store billedebanker. Omdøb derfor altid billederne, så navnet akkompagnerer teksten.

Flowet i et godt nyhedsbrev

En god mail starter altid med det bedste indhold. Online vender man normal copywriting på hovedet, fordi formatet er flygtigt og pladsen begrænset. Det handler om at fange modtagerens opmærksomhed med det samme.

Dernæst skal starten gerne have noget rigtig tekst. Flere mailsystemer viser ikke billeder med det samme. MarketingPlatforms gode afsender renomme gør dog, at billederne default er synlige rigtig mange steder. Og brug gerne flettefelter, til feks at skrive Kære FORNAVN for en personlig indledning.

Sælger du varer er devisen at produkter sælger produkter. Med andre ord – vis så mange relevante produkter som muligt. MarketingPlatform kan hente produkter automatisk fra langt de fleste shopsystemer, så du undgår arbejde med manuelt at opbygge mailen. Det samme gælder for artikler fra langt de fleste CMS systemer – som WordPress, Drupal og lignende.

Afslut altid din mail med indhold, der fanger det sidste klik. Er modtageren kommer helt til bunden, i et langt nyhedsbrev, gør det ikke noget hovedbudskabet repeteres i mere diskret form.

God fornøjelse med at lave nyhedsbreve med bedre indhold. Nyhedsbreve der ikke ligner SPAM.