Går fra egenkapital på godt 90.000 til over 1.250.000 i sit andet regnskabsår. Grundlæggeren bruger termen yderst tilfreds i det netop aflagte regnskab.

Der findes ikke mange lignende virksomheder i Vejen, endsige i Danmark, der udvikler software som sælges på abonnement, og har taget udspring midt i en finanskrise. Vejen ligger placeret i Sydjylland midt i trekantsområdet nær Kolding. 

MailPlatform beskæftiger 11 mand, hvor hovedparten sidder på Balkan i firmaets udviklingsafdeling. I Danmark sidder foruden supportere også bogholderi og grundlægger Kim Østergaard. “Firmaet startede som et ribben i min konsulentforretning, hvor en række store kunder akut manglede en løsning grundet en konkurs i branchen”, fortæller Kim Østergaard. Han er stolt over, at firmaets to første kunder, isenkræmmerkæden Kop & Kande og den børsnoterede møbelkoncern BoConcept stadig anvender løsningen fra Vejen firmaet. 

I regnskabet fremgår det, at ledelsen er yderst tilfreds med sidste års resultat, samt at indeværende år vil give en mangedobling af resultaterne. Direkte forespurgt ønsker Kim Østergaard ikke at oplyse hverken omsætning eller konkrete forventninger til 2014. Det vigtigste for ham er, at væksten ikke går udover den personlige opstartsrådgivning. Ambitionerne om vækst rækker langt udover landets grænser. “MailPlatform og vores relaterede brands, skal være markedsledende i Europa indenfor intelligent automatiseret email marketing”.

MailPlatform går fra en egenkapital på godt 90.000 efter det først regnskabsår, til over 1.250.000 efter regnskabsåret 2013. Selskabet investerer langt hovedparten af indtjeningen på udviklingen af deres cloud løsning.

Velgørenhed er en mærkesag

Siden opstarten er mange øvrige kunder kommet til. I dag har Vejen virksomheden mere end 1.500 danske kunder. Der er både opstartsvirksomheder, mellemstore, store virksomheder og internationale koncerner blandt referencerne. På listen er prominente navne som TNS-Gallup, Telia, Kvik, Egmont, Creativ Company, SOS International, Biletlugen og en række non-profit organisationer som Lions, Rotary, DGI og Dansk Center for Torturofre. Særligt non-profit organisationerne glæder grundlæggeren. De er alle en del af MailPlatform’s velgørenhedsprogram. Ingen af disse humanitære- eller velgørende organisationer betaler for løsningen.

“Vi giver penge, tid og vores løsning til udsendelse af nyhedsbreve, til non-profit organisationer der er godkendt af SKAT eller opfylder kriterierne for non-profit (se http://mailplatform.dk/non-profit). Det er allerede blevet til mange donationer, og flere af de helt store kendte organisationer er ved at skifte til os”, fortæller en tydelig stolt Kim Østergaard. Det at hjælpe andre mennesker, så de kan hjælpe mere, har skabt et særligt sammenhold i organisationen hos MailPlatform. I forbindelse med oversvømmelserne på Balkan, var det udviklingsafdelingen, der købte og organiserede transport af nødhjælp til deres broderfolk.

Udvikling i hastigt tempo

Hver måned lanceres der nye funktioner, der er med til at flytte produktet. Alene i 2013 blev der lagt over 12.000 udviklingstimer i MailPlatform. Målet for virksomheden er, at bide skeer med de helt store amerikanske løsninger, der ofte koster 10 til 20 gange så meget som den danske løsning. Konkurrenterne er ikke de lette selvbetjeningsløsninger, der byder på langt mindre funktionalitet, men en prissætning der mere ligner MailPlatforms.

Selv ser firmaet ikke goliat i form af Responsys, der er ejet af Oracle, som vanskelige at konkurrere imod. “Vi har respekt for dem, men tager flere kunder, der kan lide vores enkelthed, den konstante udvikling af løsningen og naturligvis den attraktive prissætning”, fortsætter grundlæggeren af MailPlatform, Kim Østergaard. Prismæssigt starter MailPlatform på 50 kr pr måned, men de fleste kunder betaler væsentligt mere. Mange kunder sender mellem 2-10.000.000 mails om måneden, hvilket placerer virksomheden som en af Danmarks største afsendere af nyhedsbreve. 

Fremtiden, produktet og landene

MailPlatform er lige nu repræsenteret i Danmark, Sverige, Norge og delvist i Tyskland og Polen. Internationalisering er ikke noget der bare klares med et pennestrøg. Indenfor levering af nyhedsbreve, email marketing, er det vigtigt at kunne levere til indbakken. Derfor har virksomheden udviklet MailRating der automatisk spotter en “svindler”, en kunde med dårlige data. 

“Vi har en meget høj grad af automation, der optimerer leveringen af kundernes kampagner. Uden dette ville vi ikke kunne vokse så hurtigt, og samtidigt levere varen til alles tilfredshed”, konkluderer Kim Østergaard der underbygger påstanden af de mange flotte anmeldelser på Trustpilot. 

“Kunderne må gerne synes alle mulige mystiske ting om os, men ingen må have oplevet dårlig leveringsevne, service eller support. Det er en mærkesag, at alle kunder bliver hjulpet personligt gratis i gang. Og vi tager telefonen når man ringer”, fortæller iværksætteren der har arbejdet med online siden 1998.

MailPlatform er det man på dansk vil kalde for en dialogplatform. Men løsningen er også en email marketing løsning, en marketing automation machine og en integrationsplatform for ecommerce. 

De mange forkortelser er egentlig underordnede for kunderne. De ønsker en løsning, der skaber værdi og dermed øget afsætning. “Vi kan reagere på modtagernes adfærd, hvad de gør i et nyhedsbrev, hvor de kommer fra, om de køber noget eller ikke gør, om de er særligt aktive og alle disse ting i kombination – og meget meget mere”, afrunder Kim Østergaard interviewet med at konkludere. I hans øjne er det summen af detaljen, der afgør vinderen indenfor de fleste brancher. 

Om Kim Østergaard 

Tidligere var Kim Østergaard ansvarlig for opbygningen af Bestseller koncernens online forretninger, med-stifter af TrendyBaby og endnu tidligere en af pioneerne med salg af computere på nettet.   

https://www.linkedin.com/in/kimostergaard 

Kim (38) er gift med Rikke og sammen har de børnene Laura, Lucas og Lærke. Rikke arbejder også indenfor online med salg af produkter til mødre fra siden babypynt.dk