Fik du nogensinde succes med dit CRM projekt

Med MarketingPlatform kan du få integreret kundeintelligens. Perfekt til både B2C og B2B virksomheder

De fleste marketing ansvarlige har drømt om fuldtintegrerede CRM projekter, projekter som ville kunne automatiserede og højne relevansen af kommunikationen med kunderne. Og hos langt de fleste er det blevet ved drømmen. Enten kostede projektet spidsen af en jetjager, eller projektet er blevet forsøgt gennemført uden de store resultater.

 

For netbutikken

Forestil dig du driver en netbutik, hvor du sælger modetøj til kvinder eller børn. Målgruppen er den samme – de købestærke kvinder – men konkurrencen er også enorm i et lettere stagnerende marked.

Tror du dine besøgende, og dine kunder, ville købe mere eller mindre, oftere eller sjældnere, hvis du var i stand til, at målrette dine emails med relevante produkter? Svaret er entydigt – de vil både købe mere, altså en højere basket-size, men også oftere – altså en øget frekvens på kundernes indkøb.

Den eneste måde en online forretning kan tjene penge, er ved at fastholde de eksisterende kunder. Erfaringsmæssigt ved vi, at segmenterede mails konverterer 4-10 gange bedre, end ikke segmenterede emails. Derfor er værdien enorm for alle online købmænd.

 

Segmenterede mails konverterer 4-10 gange bedre

Måske har du en maildatabase med 20-30.000 modtagere. Det er ikke unormalt for de lidt større netbutikker. Du sender sikkert en mail 1-2 gange i ugen til din database. Forestil dig en kampagneplan, hvor du sender alle kunder 1 mail hver uge. Men indholdet vil være forskelligt.

Du vil anvende små blokke af dynamisk indhold. Indhold der baserer sig på den viden vi har i f.eks. MarketingPlatform om kunden. Denne type segmentering hører til i den lettere ende. Du har måske ressourcer til at udarbejde 2 blokke, der hver har 3 forskellige budskaber. “Erfaringsmæssigt ved vi, at det vil øge udbyttet fra email marketing udsendelserne med 50-70%”, forklarer Kim Østergaard der er grundlægger af MarketingPlatform.

Kim har mere end 15 års erfaring med online og multi-channel retail fra de største danske- og udenlandske virksomheder. Og det behøver ikke være svært, eller koste en formue for at lave disse simple segmenteringer. “De mest simple (eksemplet herover, red.) kræver endog ikke vores nye adfærdsmodul, men baserer sig alene på standardfunktionalitet i systemet”, fortæller Kim Østergaard.

 

De mange efterladte indkøbskurve rummer et stort potentiale

Vi ved at alene efterladte indkøbskurve, dvs. kendte kunder der forlader en fyldt indkøbskurv, uden at gennemføre købet, kan være hele 20% af din totale omsætning fra email nyhedsbreve. Men langt de færreste sender disse reminder mails ud, fortæller email marketing ekspert Kim Østergaard fra MarketingPlatform. Denne type emails andrager kun 0,3% af en netbutiks samlede email volumen på nyhedsbreve, men er uden sidestykke de bedst konverterende mails.

Med modulet “eCommerce Intelligence” kan MarketingPlatform opsamle information fra din web-shop, og som en automatiseret handling udsende disse mails X timer eller dage efter, din potentielle kunde har forladt din online shop. Vi har prissat modulet til 600 kr. pr. måned, med et antal sidevisninger der matcher en gennemsnitlig netbutik”, fortæller Kim Østergaard.

Et hurtigt regneeksempel med en netbutik der har 100 afbrudte køb pr. måned, hvor gennemsnitsordren er 500 kr. Det er 50.000 i tabt potentiel indtjening. Resultater fra andre kunder fortæller, at ca. 20-40% af de tabte ordrer bliver til en gennemført bestilling. Det giver 10.000 i ekstra omsætning (pessimistisk udregnet med 20%). En tøjforretning skal gerne realisere en bruttoavance på mindst 45% – altså 4.500 i ekstra indtjening.

 

Hvordan virker integrationen med intelligens modulet

Alt hvad du skal gøre er, at placere et script (dvs. en lille stump kode, der ikke konflikter med din shop), på alle dine sider. Dette kan de fleste online forretninger selv gøre. Skal din udvikler gøre det tager det typisk under 30 minutter at udføre. Den lille stump kode vil ikke sløve dit site.

Vi hoster systemet på et stort CLOUD miljø hos Amazon, der er kendt for at kunne skalere næsten uendeligt. Systemet vil opsamle en lang række informationer omkring dine kunder og deres adfærd. Dette skal du naturligvis huske at høre opmærksom på i dine vilkår.

Disse informationer sendes automatisk til MarketingPlatform, hvor du kan segmentere ud fra de opsamlede data. Enten manuelt og sende relevante kampagner til de forskellige segmenter, måske indlejre produkter din potentielle kunde netop har kigget på, i den kampagne mail de modtager. Eller du kan opsætte MarketingPlatform til automatisk at udsende forskellige skabeloner/mails, når en kunde møder nogle bestemte kriterier.

Det kunne være, at hun har efterladt en fyldt indkøbskurv, hun har forladt siden men kigget på nogle bestemte kategorier, hun har købt for mere end XXX kroner – eller mere end X antal gange. Og mange andre lignende scenarier. “Derudover udleder vi også nogle forskellige “scores og ratings”, som en del af vores algoritme. Ligesom vi også vil gemme oplysninger omkring den besøgendes computer og operativ system – oplysninger mange brancher kunne anvende for at målrette deres tilbud på tilbehør, nye computere og lignende”, slutter Kim Østergaard.