Sådan får du højere åbningsrate på dit nyhedsbrev

Hvorfor bruge tid på at lave et godt nyhedsbrev, hvis kun et fåtal i målgruppen åbner mailen. Er hele formålet ikke, at flest mulige ser budskabet og reagerer på det? Spørgsmålet er lettere retorisk, for naturligvis ønsker alle afsendere at blive hørt.

Uanset om formålet med dit nyhedsbrev er salg, branding, information, oplysning noget helt andet – eller en skøn kombination af det nævnte, ønsker du som afsender at bliver hørt. At modtagerne åbner, læser og forhåbentligt også klikker i nyhedsbrevet.

Der er hård konkurrence om sekunderne i indbakken. Hvilke mails bliver åbnet, læst, reageret på og hvilke bliver blot slettet – eller endnu værre markeret som SPAM. Sidstnævnte tjener en selvstændig artikel, og vil ikke blive behandlet i dette nyhedsbrev.

“Gennemsnitligt åbner 4/10 et nyhedsbrev – viser de seneste danske statistikker fra MarketingPlatform”, fortæller firmaets grundlægger og direktør Kim Østergaard. Omvendt betyder det at 6/10 fravælger et nyhedsbrev, eller måske skimmer det uden at aktivere billederne.

Kompositionen af kampagnen – godt begyndt

Hvordan kampagnen er opbygget spiller en stor rolle. Selvom flere mailklienter, anført af Gmail og iPhone, automatisk viser billederne når et nyhedsbrev åbnes, betyder designet for en visning uden billeder stadig meget. Tænk derfor rigtige tekster og knapper der ikke er et billede, ind i dit design.

Det er også vigtigt, at toppen af mailen klart kommunikerer indholdet i hele mailen. Hovedparten af modtagerne scanner din mail. De starter naturligt med toppen, og vurderer om mailen skal slettes, gemmes til senere – eller læses med det samme.

En god begyndelse er let overskuelig. Tænk på at modtagerne skal gøres nysgerrige på 5 sekunder. Og tænk både en situation hvor billederne er synlige – og hvor mailklienten ikke viser dine billeder eller grafik.

Vores erfaring viser at en opdeling i to eller tre spalter er optimal. 2-3 linier tekst i hver spalte, gerne opdelt med ikoner eller bullet points. Det er lynhurtigt at afkode for modtagerne.

Punkopstillingen bør efterfølges af et billede. Et billede der klart kommunikerer nyheder, er målrettet den enkelte modtager med intelligent indhold, eller på anden måde tilpasser sig situationen. Lidt banalt vil paraplyer fungere bedre på en regnvejrsdag – end på en dag med solskin.

Målretning af indholdet

Målretning øger udbyttet med mange hundrede procent. Det er ikke nyt, men desværre sender langt de fleste afsendere samme indhold til alle. “Vi har gjort værktøjer til målretning tilgængelige, i alle vore abonnementer, selv i pakken til 169 kr om måneden”, fortæller Kim Østergaard

Hvordan målretter jeg lettest indholdet i mit nyhedsbrev? Det spørgsmål modtager holdet hos MarketingPlatform dagligt. Først kigger holdet grundigt på dataene hos den enkelte afsender. Hvilke oplysninger er der til rådighed. Ved afsenderen mere end blot email adressen, eller skal modtager dataene føret beriges.

Selv oplysninger på modtagerne, der ved første øjekast virker banale, kan anvendes til segmentering og dermed målretning. Postnummeret kan nemt anvendes til segmentering. Ofte er der forskel på, hvad kunder i de enkelte regioner køber.

Et segment kunne derfor være alle større byer, hvor modtagerne typisk har en større købekraft. Dermed kan varegrupper i luksussegmentet fortrinsvis sendes til disse målgrupper. Det er også kendt, at kunderne i de større byer tilvælger økologi fremfor landdistrikterne.

Indholdet kan i MarketingPlatform målrettes med de intelligente funktioner Dynamic Content, Relevant Content og External Content med anvendelse af variabler.

Timing af udsendelsen

Der kan være stor forskel på, hvornår en kampagne performer bedst muligt. Det afhænger meget af målgruppen, og hvad din virksomhed sælger eller kommunikerer.

Derfor er det vigtigt at teste, teste og teste igen.

En funktion som split test er optimal til dette formål. Ved at skabe 2, 3 eller måske 4 kopier af den samme kampagne, og sende dem til en lige stor andel af modtagerne, men tidsmæssigt forskudt, kan effekten af tid testes meget præcist.

I split test er det en simpel operation. Vælg kampagnerne, sæt tidspunktet og dagen for udsendelse. Og vent i spænding på resultatet.

God kommunikation går altid først

Alle tekniske hjælpemidler, værktøjer og muligheder, skal aldrig erstatte god kommunikation.

Det vil altid være din ærlige kommunikation, der vil bære budskaberne succesfuldt til modtagerne. Et gammelt gyldent råd, som stod at læse på mange amerikanske radiostationer: If you don’t have anything so say – then shut up.

Det ser ikke pænt ud, når det kommer på skrift, men budskabet er ikke til at tage fejl af. Har du ikke noget at sige – så undlad at forstyrre modtagerne.

God fornøjelse med udsendelsen af nyhedsbreve. Nyhedsbreve er den absolut mest succesfulde online marketing metode, der giver en ROI på 1 til 40, hvis målretningen anvendes korrekt.