Engagement – i dialog

Engagement – hvilket herligt ord hvis lige ikke findes på dansk

Involverende dialogbaseret kommunikation er det tætteste jeg kan komme på det engelske ord engagement. I hvertfald når temaet er email markedsføring.

Spaltet til atomer betyder det noget i retning af, at være nærværende i en reel dialog med dine modtagere. Måske ikke helt i atomer, men nedbrudt til en meningsfuld sætning. Og netop det at noget skal give mening er så essentielt for at opnå ægte involvering.

Prøv at tænk på ægte involvering, den form for involvering gode venner har med hinanden. At man ægte og uselvisk bekymrer sig, at man går gennem ild og vand, at man vil hinanden. Det forudsætter viden og anvendelse af denne viden. Ellers ville den anden person ikke være interesseret i en langsigtet relation der kan føre til ønsket om at involvere sig.

Det dialogbaserede opstår når der er skabt basis for det. Det vil sige at man som afsender forsøger at lære hvem og hvordan målgruppen ønsker kommunikationen. At man kan være autentisk og reelt tilstede i sin kommunikation. Og hvordan gør man det lettest – ved at være et rigtigt menneske med en virkelig afsender adresse der fortæller i jeg og vi form. En afsender som målgruppen kan identificere sig med, en afsender dine modtagere gerne vil læse mere fra.

Det dummeste du kan gøre er, at sende fra en noreply@firma.dk adresse. På den måde fortæller du dine modtagere, at de er luft for dig, at det der interesserer din virksomhed er at de lækker nogle grunker i kassen. Du ønsker faktisk ikke at høre fra dem.

Nu tænker du måske – jeg har over 100.000 modtagere, hvordan skal jeg kunne håndtere hvis bare 0,5% svarer? Ja svaret er meget nemt, hvis du ikke vil bekymre dig om at læse svaret og svare tilbage skal du finde en anden markedsføringskanal. Så er email marketing ikke noget for din virksomhed. Du opnår aldrig en dialog og slet et ikke reelt engagement fra dine modtagere.

Tænk på hvordan du gerne vil have dine nærmeste kommunikerer med dig. Du ønsker de oprigtigt lytter og lærer når i har en dialog. Personer der opfører monologer holder sjældent særligt længe i sociale sammenhænge.

For at opnå en værdiskabende dialog skal du anvende segmentering. Det vil sige at dine modtagere kan abonnere på forskellige delområder af dit nyhedsbrev, at blokke i mailen udskiftes efter de data modtagere fortæller om deres interesser – eller de information du med dit email marketing værktøj, MarketingPlatform, kan opsamle gennem modtagernes adfærd under modtagelsen af dine nyhedsbreve. Det kan du læse meget mere om her.

 

Enhver dialog starter og slutter med at du lytter. Hvad kan vi gøre for dig?

Du kan også læse vores 10+5 gode råd omkring disciplinen nyhedsbreve.