Udsendt som pressemeddelelse den 01. november 2013

Det personlige nyhedsbrev

Du modtager et nyhedsbrev fra din yndlings butik. Nyhedsbrevet indeholder en række forskellige produkter, pænt opsat med navn, billede, pris og et link til butikkens webshop eller webside.

Hvad du ikke ved som modtager er, at nyhedsbrevet lærer af din adfærd, at det så at sige “selv tænker”. Det er netop hvad danske MailPlatform har lanceret til deres email marketing løsning. En email marketing løsning omtales ofte på dansk, som en platform til udsendelse af nyhedsbreve.

“Vi har rigtig mange butikskæder som kunder”, fortæller grundlægger Kim Østergaard. “For disse kunder er intelligent segmentering på baggrund af adfærd, noget der påvirker bundlinien positivt”.

MailPlatform har mere end 1.000 danske kunder, blandt dem store butikskæder som BoConcept, Blockbuster, Kop & Kande, Skoringen, Mr., Kvik, NEYE og Creativ Company.

 

Kundernes adfærd anvendes intelligent

Kundernes adfærd anvendes til en langt bedre målretning af fremtidige mails. Den form for intelligent segmentering – betyder enormt meget for kundernes oplevelse.

Modtagerne undgår at læse irrelevante mails med artikler, produkter og tilbud, der ikke matcher deres profil. For afsenderne er det essentielt, at sikre en høj åbningsrate på deres nyhedsbreve, ellers ender de i bunken af ulæste mails, der ender med en afmelding eller SPAM klage.

 

Sådan optimeres oplevelsen for modtageren

Lad os tage et tænkt eksempel, hvor du skal sætte dig i marketingchefens stol. Hun arbejder hos en større dansk butikskæde, der driver både fysiske butikker og nethandel.

Butikskæden sælger både produkter til mænd og kvinder, og har en bred demografisk målgruppe indenfor 20 forskellige produktkategorier.

Nyhedsbrevet skal bestå af 6 forskellige kategorier af produkter. Det betyder at 14 produktkategorier skal vælges fra. Det er her Relevant Content funktionaliteten fra MailPlatform gør en forskel. I tidligere udsendelser har butikskæden præsenteret alle 20 produktkategorier for modtagerne. Det har gjort det muligt for MailPlatform at lære af modtagernes adfærd.

Der er 6 pladser i nyhedsbrevet. Disse betegnes som nyhedsbrevets A og B placeringer, præcis som man kender det fra den fysiske butiksdrift og dennes space management.

 

Relevans bliver til unikke nyhedsbreve

MailPlatform laver en relevansscoring ud fra tidligere adfærd, og placerer automatisk de, for den enkelte modtager, mest relevante blokke på de bedste pladser. Den mest populære blok, vil være først i nyhedsbrevet. De øvrige pladser besættes efter den opnåede relevansscore.

Der foregår naturligvis en prioritering af relevans, i forhold til tid og antal gange modtageren har vist interesse. På den måde vægter de nyeste interessetilkendegivelser mest.

“Set fra modtagerens stol, vil vedkommende modtage et nyhedsbrev, der alene indeholder produkter han eller hun tidligere har vist interesse for. Dermed vil nyhedsbrevene opleves som langt mere relevant”, konkluderer Kim Østergaard.

Internationale undersøgelser viser, at segmenterede kampagner performer 4-10 gange bedre.