10+5 gode råd om nyhedsbreve: Sådan opbygger du en god mailingliste og undgår ikke aktive modtagere

– og får succes med dine nyhedsbreve

Enhver email marketing succes begynder og ender ved aktiviteten ”forberedelse”. Planen skal først være på plads, før du begynder at opsamle modtagere. Du skal vide hvad der skal ske efter din potentielle kunde har tilmeldt sig, hvad modtager de
og hvordan bliver de segmenteret. Læs hvordan du kan undgå den største faldgruppe.


Råd nr. 1 – Et godt velkomstflow er starten på et godt forhold 

Det første gode råd er essentielt. Du skal have en plan for, hvad kunderne skal modtage, efter de har tilmeldt sig din mailingliste. Men selvom det burde være selvfølgeligt – har langt de fleste virksomheder ikke denne plan på plads.

”Et godt velkomstflow, der tager den nye modtager af virksomhedens nyhedsbrev godt i hånden, gør hele forskellen på succes og fiasko”, fortæller Kim Østergaard grundlægger af email marketing virksomheden MailPlatform.dk. Den første mail i et velkomstflow har en 6 gange så høj åbningsrate, som de normale ugentlige nyhedsbreve. Og lægger man en serie af tre velkomponerede velkomstmails sammen, og kigger på betydningen for kundernes loyalitet, deres aktivitet over tid, vil der være en kæmpe forskel.  Ved at afstemme forventningerne, ved at aktivere modtagerne lynhurtigt, vil værdien af en email marketing database ofte blive fordoblet viser udenlandske undersøgelser.

 

Råd nr. 2 – Få bekræftet dine modtagere

Brug double-opt-in når dine modtagere skal tilmelde sig dit nyhedsbrev. På den måde sikrer du at kunderne har skrevet en korrekt adresse, at de findes i virkeligheden og er dem de giver sig ud for at være, og der ikke sidder ondsindede konkurrenter og tilmelder SPAM-traps til dine lister.

Når du anvender double-opt-in, dvs. at dine modtagere skal bekræfte de ønsker dine mails, vil du kunne være kunde i vores A-segment. A-segmentet opnår meget tæt på 100% leveringsevne til modtagernes indbakke.

 

Råd nr. 3 – Sammenhæng mellem systemerne

Du skal have styr på hvordan dine modtagere opbevares. Du må ikke have én liste i dit CMS, CRM eller shop – og en anden liste i dit nyhedsbrevssystem. Du skal derfor vælge et email marketing system, der let kan integreres med dine øvrige systemer. Enten gennem en simpel sign-up formular der kan sende dataene ned i begge systemer samtidigt, eller med en lettere integration gennem en webservice (også kaldet et API eller XML API). MailPlatform.dk har et standard API – både til selve front-end’en og vores high-performance motor. Kontakt os for at høre mere om integrationsmulighederne.

 

Råd nr. 4 – Hvor kommer de gode modtagere fra

Feltet ”source” eller kilde skal altid følge dine modtagere på mailinglisten. Det er vigtigt at vide om de gode modtagere kommer fra dine Facebook sign-up aktiviteter, fra din egen www side, fra tilmeldinger ude i butikkerne (hvis du f.eks. er en detailkæde) eller fra en helt anden kanal. Med gode modtagere menes dem der åbner dine mails, udviser aktivitet og klikker sig videre eller opnår andre af dine målkonverteringer. En målkonvertering eller KPI kunne f.eks. være at videresende nyhedsbrevet til en ven eller veninde, at opdatere sin profil eller købe noget på din shop mm.

Vi anbefaler altid at dårlige modtagere, dvs. ikke aktive modtagere, gradvist fjernes fra listen. På den måde vil din åbningsrate blive højere – og det er noget f.eks. Hotmail, Gmail, TDC og mange andre lægger mærke til. Kunderne hos mailudbyderne er ikke dig som virksomhed, men alle de private og virksomheder, der har deres postkasse hos mailudbyderne. Med en højere åbningsrate konkluderer mailudbyderne, at modtagerne gerne vil have dit nyhedsbrev – og dermed leverer de dine mails mere prioriteret.

Kontakt grundlægger Kim Østergaard på mobil 42 555 555, hvis du vil høre mere om leveringsevne og optimering af dine lister.

 

Råd nr. 5 – Køb aldrig modtagere til dit nyhedsbrev

Det femte gode råd går imod mange kommercielle interesser i Internet branchen: Køb ALDRIG nogensinde modtagere til dit nyhedsbrev og mailingliste. Det kan være fristende at tilkøbe 50.000 eller 100.000 modtagere, men det er i bedste fald ikke pengene værd – i værste fald kan det være en katastrofe for din forretning.

De fleste ”købe-lister” er fyldt med SPAM-traps, der vil ødelægge værdien af hele din mailingliste. En SPAM-trap er gamle udrangerede adresser, som modtageren har nedlagt for 1-2 år siden, og som den modtagne mailserver, f.eks. TDC, Hotmail, Gmail eller andre, har gjort til en fælde. Rammer du bare 1 af disse i din udsendelse, kan du risikere at alle mails til f.eks. Hotmail bliver rykket ned i SPAM folderen – i værste fald helt slettet.

 

Råd nr. 6 – Hvorfor netop din mailingliste

Hvad får modtageren ud af at være på din liste? Hvorfor kan de ikke bare kigge ind på din side i ny og næ – og selv bestemme hvornår de vil interagere med din virksomhed?

Set fra virksomhedens side er svaret ganske klart – fordi der er gode penge i at have en velsmurt email marketing database. Besøgsfrekvensen vil være meget højere og dermed stimulerer vi kundernes genkøbsrate.

Forbrugerne, eller kort modtagerne, ønsker at blive lyttet til. De vil have tilpassede budskaber, der viser at din virksomhed har hørt deres interesseområder. Det behøver ikke være den store forkromede model med adfærdsbestemt indhold – blot den simple med 3-4 områder, som de kan vinge af i tilmeldingsflowet eller et senere berigelsesflow. Og det kan MailPlatform.dk nemt håndtere. Du kan se vores præsentationsvideo på forsiden, som også berører mulighederne for segmenteret email marketing.

Det kunne også være den mere personlige form, hvor nyhedsbrevet har en virkelig afsender, som målgruppen kan identificere sig med – eller gode råd og tips. Det behøver ikke være bonuspoint eller kontante fordele. At opnå en dialog har større langsigtet værdi – fra amerikansk kender vi det som engagement – eller på dansk involvering mm..

Derfor er det vigtigt at vælge et email marketing system, hvor kunderne nemt kan berige deres profil, og hvor kundernes interesseområder kan indsættes som dynamisk indhold i den ugentlige mail. Ellers vil din virksomhed påføre sig selv enorme mængder af ekstra arbejde. Og det der i praksis vil ske er, at I vil fortsætte med at sende samme budskab til alle modtagere.

Vi kan også modtage disse informerer automatisk fra f.eks. din web-shop, CRM, ERP (økonomisystem) eller lignende systemer.

 

Råd nr. 7 – Glem ikke dit website

Mange virksomheder glemmer helt placeringen af sign-up formularen (tilmeldings formen) på deres website. En god placering er ikke alene på forsiden. Rigtig mange personer ser slet ikke din forside. Derfor skal formularen altid være i footer området (område nederst på siden som findes på alle sider) eller i toppen af siden. Med MailPlatform kan du med webform funktionen nemt lave tilmeldingsformularen til dit site.

 

Råd nr. 8 – Tilmeldinger fra Facebook

Facebook er et godt sted at opsamle tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Og mange virksomheder har flere ”likes” på Facebook end de har modtagere på mailinglisten, hvilket giver et godt grundlag for at høste nye tilmeldinger.

Der findes mange forskellige CMS systemer, som kan integrere med Facebook gennem deres API. WordPress, der er gratis, har nogle super gode muligheder, hvor selve indholdet af Facebook siden kan styres gennem CMS løsningen. Det betyder at tilmeldingsformen fra email marketing systemet kan vedligeholdes i f.eks. WordPress, og konkurrencer og andre incitamenter for at tilmelde sig – nemt kan skiftes og præsenteres grafisk korrekt.

MailPlatform samarbejder med de førende aktører på markedet, hvor det er muligt direkte gennem vore samarbejdspartneres moduler at opsamle tilmeldinger i MailPlatform.

 

Råd nr. 9 – En god skabelon med videresend funktion

Den gode skabelon og indholdet af alle mails gør tilsammen forskellen på åbnings- og klikraterne. Det vil være for omfangsrigt her, at beskrive hvordan en god skabelon udarbejdes, men vi henviser til vores specifikke artikel omkring skabeloner.

MailPlatform har indbygget en drag and drop editor, hvor du nemt kan skabe det perfekt designede nyhedsbrev. Med MailPlatform Builder, som vi kalder funktionaliteten, kan du fra nyhedsbrev til nyhedsbrev vælge moduler (indholdselementer). Designet, header, footer og andet indhold vil automatisk blive hvert nyhedsbrev.

Indeholder skabelonen en videresend funktionalitet, som de større email marketing systemer udbyder som standard, kan du spore hvem der videresender og hvem modtageren er. Samtidigt kan du belønne dine loyale modtagere, der på den måde bliver aktive ambassadører for din virksomhed.

Husk at automatisere reaktionen på en videresend aktivitet. Din loyale modtager skal have en ”Tak for hjælpen” mail, f.eks. med en overraskelse i form at en mindre rabatkupon – muligheden for personlig sparring – eller hvad din virksomheds produkt eller ydelse lægger op til. Måske har du et særligt VIP segment i din mailingliste, som ambassadøren skal opgraderes til – et segment hvor udvalgte medlemmer modtager spontane gaver eller lignende.

 

Råd nr. 10 – Hvad vil du selv gerne modtage

Det tiende gode råd, handler om at bruge din sunde fornuft.

Brug din sunde dømmekraft i enhver situation og udsend aldrig nyhedsbreve, der er lavet under pres eller på sene tidspunkter. Ofte har de ikke den kvalitet som du gerne selv vil modtage. Underforstået: Det vil dine kunder/modtagere heller ikke.

Og det vil betyde unødvendigt flere afmeldinger eller mindre aktivitet på sigt, hvilket vil have den modsatrettede effekt – det vil nedbryde værdien og størrelsen af din mailingliste.

 

Råd nr. 11 – modtageren åbner ikke længere mine mails

Du har kæmpet hårdt for at få modtageren tilmeldt dit nyhedsbrev. Men modtageren udviser ikke længere interesse for de mails du sender. Det er lang tid siden, du har set såvel åbninger som klik fra vedkommende.

Hvordan er det kommet så vidt?

Der kan være mange årsager. Nogle årsager kan vi som afsender gøre noget ved, andre kan skyldes en ændret personlig adfærd, ny mailadresse eller andre ændringer i modtagerens liv.

Områderne vi kan gøre noget ved:

  • Vi har måske ændret frekvensen, og sender for mange mails, hvilket kan få mange modtagere til at blive irriterede – og dermed helt ”boykotte” dine mails. Ved at tilbyde modtagerne en mulighed for at skifte til en lavere frekvens, kan du i mange tilfælde genaktivere personen.
  • Sende mere relevante mails. Ved at tilbyde modtagerne at tilmelde sig forskellige segmenter, eller interessegrupper, vil de opleve dine mails som mere relevante.
  • Skift skabelon overfor den pågældende modtager – gerne sammen med din hidtidige kommunikationsform. Måske er personen træt af den direkte facon, og vil hellere modtage mails med mere information og mindre salg.

Den nemmeste måde at genaktivere dine modtagere på, er ved at spørge dem direkte hvordan vi kan genoptage relationen. Langt de fleste mennesker elsker hvis de kan indgå i en dialog – du viser dem dermed at du værdsætter deres tilstedeværelse. Og husk på, der er en grund til, de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev i første omgang.

Dine modtagere skal altid have mulighed for, at skifte præferencer og frekvens, sidestillet med muligheden for at afmelde dit nyhedsbrev.

 

Råd nr. 12 – hvornår skal jeg stoppe med at maile

Hvis du ikke kan genaktivere dine modtagere med rådene i nr. 11, skal du helt overveje at fjerne dem fra listen over modtagere (læs også råd nr. 13).

Det er et evigt dilemma som seriøs afsender, hvornår man skal stoppe med at maile en potentiel kunde (modtager af sit nyhedsbrev).

En ting er sikkert: Det gavner ikke leveringsevnen, hvis du fortsætter med at maile til inaktive modtagere. Specielt de store webmail tjenester som f.eks. Hotmail, Gmail, Yahoo, men også de større ISP’er, som f.eks. TDC, analyserer hvor mange % der åbner dit nyhedsbrev. Den viden bruger de til at vurdere vigtigheden at din mail.

Populært sagt opdeler de modtagne mailservere mails i 3 kategorier: De vigtige, de mindre vigtige og dem der ender i SPAM folderen.

Det betyder at åbnes dit nyhedsbrev godt, og er mailen på alle andre måder i orden, vil mailen havne i prioriteret post hos f.eks. Gmail og Hotmail. Åbner den mindre godt, vil den blive placeret i den normale indbakke – og vælger mange modtagere den fra ved at klikke på SPAM, vil den til sidst ende i SPAM folderen. Uanset hvor god en leveringsevne dit email marketing system har.

Naturligvis bliver mailen aldrig leveret til indbakken, hvis indholdet af mailen ikke lever op til kravene. Ligesom leveringsevnen hos din email marketing udbyder også har meget at sige.

 

Råd nr. 13 – hvordan vasker jeg min liste

Ved at vaske din liste over modtagere, kan du opnå en langt bedre leveringsevne. Det er den disciplin mange kalder for list-hygiejne.

Desværre tager mange systemudbydere, typisk CMS leverandører, der også tilbyder email marketing funktioner, alt for let på denne opgave, eller forholder sig slet ikke til det. Disse systemudbydere kan i årevis sende til adresser der ikke eksisterer, og som inden de er blevet til en SPAM-TRAP, har svaret mange gange, at kontoen ikke længere var aktiv.

Dette er den ultimativt dårligste list-hygiejne man kan tænke sig. En situation hvor ens udbyder ikke tager soft-bounces (f.eks. en fyldt mailkonto) alvorligt, og endnu værre end ikke reagerer på hard-bounces, dvs. ikke eksisterende mailadresser.

En seriøs email marketing udbyder tager dette problem alvorligt. Alle seriøse udbydere tæller til 2 eller flere soft-bounces og fjerner derefter mailadressen fra din liste – og fjerner øjeblikkeligt hard-bounces ved første bounce.

Der er en række ting du selv kan gøre:

  • Sørg for at opdele din liste i et A og et B segment.
  • A segmentet er de kunder der har åbnet en mail indenfor den seneste periode, f.eks. siden du fik en seriøs email marketing udbyder, og dermed med SIKKERHED ikke indeholder inaktive modtagere eller endnu værre SPAM-TRAPS.
  • B segmentet er alle de andre inaktive kunder.

A segmentet kan derefter udvikle sig med undersegmenter efter interesseområde, for eksempel et segment for alle der har klikket i dine mails og endnu mere avancerede segmenter.

B segmentet skal søges aktiveret (se råd nr. 11). Kontakt vores support for hjælp til håndtering af B segmentet. Vi ønsker IKKE den slags data i vores normale flow.
Råd nr.  14 – segmenter er vejen til langvarig succes
Vi vil alle gerne have relevant og vedkommende kommunikation. Når vi modtager tilpasset kommunikation føler vi at afsenderen har lyttet til os.

Der er tale om et gensidigt kommunikativt forhold, hvor man lytter til hinanden – og lærer af hinanden. Det er lidt ligesom i et personligt forhold. Hvis du ikke lærer af- og om din partner, vil forholdet helt sikkert være ganske kortvarigt. Ingen gider fortælle det samme igen og igen.

Langt de fleste marketingansvarlige og eCommerce ansvarlige (online butikschefer) kender enten ikke til mulighederne for segmentering, eller prioriterer det ikke i dagligdagens mange gøremål.

Har du muligheden, med din email marketing platform, skal du sørge for at oprette ”egne felter” (ofte benævnt custom fields), der afspejler virkeligheden i dit CRM system, ERP (økonomisystem) eller din web-shop. Ved at anvende samme feltbetegnelse i email marketing systemet, vil du langt nemmere kunne administrere dine data på sigt – og sørge for enten automatiseret overførsel via API eller en mere manuel import/eksport af data.

Segmenterne, som f.eks. seneste købsdato for den pågældende kunde, skal afspejles i de adfærdsbestemte automatiserede mails (oftest benævnt autoresponder eller trigger mails), som du konfigurerer i systemet. Det kunne være en opfølgningsmail, eventuelt noget i retning af ”Vi savner dig”, til alle kunder der er udover den gennemsnitlige genkøbsdato for det pågældende produkt eller generelt i din forretning.

Information om de seneste 4 købte produkter, eller kundens 3 mest købte produkter, vil også øge relevansen af dine mails betragteligt. Den simple variant vil være at oprette de respektive egne felter i email marketing løsningen, og dernæst lade web-shoppen eller ERP systemet – skrive informationen med varestamdata i felterne. På den måde kan du automatisk lade produkterne blive en del af mailen til kunden.

I en mere avanceret variant kan dataene her komme fra en intelligent algoritme baseret motor, der har specialiseret sig i one-to-one produktanbefalinger mm.

MailPlatform.dk samarbejder med førende løsninger indenfor intelligent adfærdsbestemt forudsigende kommunikation.

Råd nr. 15 – de virkelig gode kunder, VIP
Der er en kundegruppe, eller modtager grupper, som virkelig fortjener en særlig behandling.

Det er de kunder eller modtagere, som åbner de fleste af dine mails, og genkøber i stor stil hos din virksomhed.

Det er de kunder som er fundamentet for din indtjening.

Denne gruppe af kunder fortjener en særlig skabelon, hvor du tager dig tid til, at oprette et ægte (altså sendt fra din rigtige mail) personligt dynamisk indhold til hver enkelt. Du kan f.eks. begrænse dig til de 50 bedste kunder, og oprette dynamisk indhold, der refererer sig til deres profil. Derved kan du gøre deres oplevelse til noget helt speciel i hvert eneste nyhedsbrev.

De vil blive de bedste ambassadører for din virksomhed.

Prøv MailPlatform gratis i 30 dage

privacy Vi passer godt på dine oplysninger og deler dem ikke med andre.
Vi optager kun seriøse virksomheder, der ikke spammer, som kunder.